Přeskočit na obsah
Používáním webu vyjadřujete souhlas s využíváním cookies.

Nevšední slovo pro všední den

Nevšední slovo pro všední den

Velké poslání

PO VZKŘÍŠENÍ KRISTA VI

Posledním třem veršům Matoušova evangelia se říká Velké poslání. Myslí se tím výzva Ježíše Krista, aby ti, kdo ho následují, šířili dobrou zprávu o Boží lásce po celém světě.

 Velké poslání podle Lukášova evangelia

L 24,46-49: Řekl jim: „Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých; 47: v jeho jménu se bude zvěstovat pokání na odpuštění hříchů všem národům, počínajíc Jeruzalémem. 48: Vy jste toho svědky. 49: Hle, sesílám na vás, co slíbil Můj Otec; zůstaňte ve městě, dokud nebudete vyzbrojeni mocí z výsosti.“

Na tyto věty se můžeme dívat jako na poslání proto, že hovoří o zvěstování evangelia (…se bude zvěstovat) a jaký obsah ta šířená zpráva má mít.

Pán Ježíš začíná tím, že součástí evangelia jsou historické skutečnosti, které ovšem proroci předpověděli dávno před tím (je psáno), než zaslíbený Mesiáš přišel na svět. Pro spásu kohokoliv na světě přitom budou mít klíčový význam dvě události Spasitelova života: jeho smrt a vzkříšení (Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých).

Utrpení na kříži a vzkříšení bezhříšného Božího syna je pak skrze pokání (1.polovina v.47) a samozřejmě víru jedinou cestou odpuštění vin jakkoliv velkého hříšníka. Tato věta textu je pro nás nejdůležitější, protože se každého z nás a týká. Víra, že ukřižování Ježíše Krista na odpuštění našich hříchů je cestou záchrany, a víra, že Bůh Otec vzkříšením Syna potvrdil platnost jeho dokonalé oběti, nesmí v našem svědectví chybět.

Dalším aspektem pověření Kristovců je jeho univerzálnost pro celý svět (všem národům). Jelikož v nikom jiném není možné dojít ke spáse (Sk 4,12), platí pro všechny národy, kultury. Stejně tak se univerzálnost týká každého člověka stejně, ať je někdo ve víře vychován, nebo vyšel ze zcela ateistické rodiny, ať je sám od sebe morálně na výši, nebo je to zločinec.

Učedníci a učednice Ježíše Krista nemají šířit teorii, světonázor, dokonce ani věrouku, ale že jsou svědky. Čeho svědky? Toho, co je v textu napsáno před větou: Vy jste toho svědky. Toho, že život, smrt i vzkříšení Krista jsou zdrojem spásy, kterou Pán nabízí, a my patříme k těm šťastným, kteří už spásu prožívají.

Poslední Pánova věta směřuje k seslání Ducha svatého. Být poslušnými vykonavateli velkého poslání není možné bez Ducha svatého. J. Stott napsal: Duch svatý je Duchem misie.

Pane, prosíme za naše děti, vnoučata a další příbuzné, taky za naše přátele a známé, aby ti vydali své životy. Prosíme za sebe, abychom jim pod vedením a mocí tvého Ducha uměli jak stylem svého života, tak i slovem přiblížit, že jsi ta nejlepší volba pro současný i věčný život.

           Pavel Lukáš