Nevšední slovo pro všední den

Hodnověrnost Písma
Hodnověrnost Písma
I když se již mnozí pokusili sepsat vypravování o událostech, které se mezi námi naplnily, jak nám je předali ti, kteří byli od počátku očitými svědky a služebníky slova, rozhodl jsem se také já, když jsem vše znovu důkladně prošel, že ti to v pravém sledu vypíši, vznešený Theofile, abys poznal hodnověrnost toho, v čem jsi byl vyučován. Lk 1,1-4, ČEP
Včera jsme zmiňovali důležitost hodnověrnosti a dnes se zaměříme na další její rozměr – hodnověrnost našeho vyučování. Čili o co se opírat, když předáváme zvěst evangelia našim dětem, blízkým, sousedům, bratřím a sestrám…
Lékař Lukáš se rozhodl po vzoru apoštolů sepsat svoje hodnověrné svědectví, jak on sám zažil Ježíšovu dobu. Vzniklo nejen Lukášovo evangelium, ale také kniha Skutků apoštolských. Lukáš se zmiňuje, že se mnozí pokoušeli sepisovat svá svědectví, i když někdy z druhé, či třetí ruky.
Tento zmatek bylo třeba ukončit a vybrat jen texty (evangelia, dopisy, epištoly), které se daly označit jako hodnověrné. Tomuto procesu se říká kanonizace Bible a biskupové se tohoto zodpovědného úkolu ujali pod vlivem Ducha svatého koncem 4. století n. l. Na toto téma proběhlo dokonce několik synod (dnes bychom řekli konferencí). Od té doby tedy máme Bibli v prakticky nezměněné podobě (až na některé výjimky tzv. deuterokanonických knih).
Hledisko biskupů bylo, jak v daných textech Duch svatý ukazoval na Ježíše Krista. Protože osoba Mesiáše – Ježíše Krista se jako červená nit táhla i kanonickými texty Židovského národa, byly do Bible zařazeny pro svou hodnověrnost i ony – vznikla tzv. Stará smlouva (Starý zákon).
Což neměl Mesiáš to vše vytrpět a tak vejít do své slávy? Potom začal od Mojžíše a všech proroků a vykládal jim to, co se na něho vztahovalo ve všech částech Písma. (Lk 24,26-27)
Když budeme zvěstovat Krista ukřižovaného a vzkříšeného, jak to činili apoštolově, nemůžeme udělat v hodnověrnosti svého vyučování chybu. Duch svatý nám v tom bude nablízku: My jsme svědkové toho všeho a s námi Duch svatý, kterého Bůh dal těm, kdo ho poslouchají. (Sk 5,32)
Radek Kalenský