Nevšední slovo pro všední den

Oslavení Ježíše Krista
Pozorný posluchač včerejšího kázání (zvlášť pokud měl před sebou text z Jana 16,5-15) si mohl všimnout, že v textu Pán Ježíš hovořil o Duchu svatém nejen jako o Paraklétovi (Přímluvci, Utěšiteli, Zastánci), dále jako o Duchu pravdy, ale také – a o tom jsem v kázání už nehovořil – jako o tom, kdo Pána oslaví (14.v.). Tématu oslavení Krista, o kterém nejvíc čteme v Janově evangeliu, bych se dnes chtěl věnovat. Zde je několik veršů, které vybírám: 12,23-24: Ježíš jim odpověděl: "Přišla hodina, aby byl oslaven Syn člověka. Amen, amen, pravím vám, jestliže pšeničné zrno nepadne do země a nezemře, zůstane samo. Zemře-li však, vydá mnohý užitek. 16,14: On (Duch svatý) mě oslaví, neboť vám bude zvěstovat, co přijme ode mne. 17,5: A nyní ty, Otče, oslav mne svou slávou, kterou jsem měl u tebe, dříve, než byl svět. 17,9-10: Za ně prosím. Ne za svět prosím, ale za ty, které jsi mi dal, neboť jsou tvoji; a všecko mé je tvé, a co je tvé, je moje. V nich jsem oslaven.
V Janově evangeliu se píše o oslavení Pána Ježíš Krista aspoň desetkrát. Když se ptáme, jak je náš Spasitel oslaven či oslavován, zjišťujeme, že biblické výpovědi o tom ukazují na několik zdrojů.
1. Krista oslavuje Otec (8,54; 17,1 a 5). Bůh Otec stojí nejen za inkarnací (vtělením) Božího Syna, za jeho službou, mocným vyučováním a zázraky, utrpením, smrtí a vzkříšením, ale taky za oslavením Syna. Boha Otce nám Janovo evangelium představuje jako hybatele celých dějin spásy. U Otce byl už před stvořením světa, je a bude navěky Syn oslavován velikou slávou. 2. Krista oslavuje i Duch svatý (12,16; 16,14) a to ve zvěstování toho, co přijme od Syna. Možná si vůbec neuvědomujeme, že pokud se nás při osobním čtení Bible, ve skupince, při domácím ztišení rodiny či při poslechu kázání Duch svatý dotýká a my cítíme, že konkrétně nějaký text se nás týká, tak je i tímto způsobem oslaven Kristus. 3. Krista oslavují křesťané, církev. V tzv. Velekněžské modlitbě Pán prosil Otce za apoštoly a další učedníky, ale i za ty, kteří uvěří skrze ně – tedy i za nás. A pak říká, že ho jeho následovníci oslaví (17,10). Když si uvědomíme, kolikrát Pána zklameme, těžko si svoji oslavu Krista představíme. Ale nezapomeňme: jsme součástí velkého Božího díla na světě, včetně toho, že máme svým každodenním životem Pána oslavit. 4. Kristus je oslaven skrze svou smrt a vzkříšení (7,39; 12,23; 13,31-32; 17,1). To je nejčastější výpověď o oslavě Krista. Málo tomu rozumíme. Ale tato pravda nám trochu odkrývá Boží paradoxy, jak se s ním setkáváme v Bibli. Např. vidíme, že obžalovaný Pán je ve skutečnosti žalobcem, odsouzený Pán je Otcem ospravedlněn, poražený Pán je Vítězem. Tak je i jeho smrt, tedy zástupná oběť jeho oslavou. Málo chápeme, ale přijímáme to vírou.
Vybavil se mi text kancionálové písně č. 33 a taky i některé věty z žalmů, protože zpívají o tom, že celý vesmír, veškeré stvoření oslavuje Boha Otce, Syna i Ducha svatého. Připojme se k těm oslavám jednak zpěvem, jednak věrným křesťanským životem.
Pavel Lukáš